jueves, 13 de noviembre de 2008

ONSOS Y PERIGLO T ´AS PERSONAS (1º parti)


Iste articlo ye publicau por o FAPAS y a suya finalidat ye aclarir o suzediu dimpues d´a trobada entre l´onsa Hvala y o cazataire.

¿Puet un onso resultar perigloso?
Ye normal arrugar-se o melico con tot fueras con o reyalmen perigloso. Si bien en atros puestos d´o mundo esisten onsos que gosan d´enrestir a presas grans, en o caso d´os onsos europeos nos trobamos con plantigrados sumamen pazificos y que gosan pasar disaperzibius cuan fan una bida salbache; de feito, a os onsos eslobens (que ye la subespezie que se ye emplegando ta la reintroduzion de l´onso en os Pirineus) no se les beye. Os onsos nos ebitan y se mueben igual como pantasmas. Podremos beyer os suyos mazelos, bellas d´as suyas siñals, pero emos de tener muitisma suerte ta poder beyer un onso salbache, pues son muit precabius y se miran de ebitar o contacto dreito con os umans; istos, os umans, sí que en son de periglosos. Solo en o caso hipotetico de que se faiga la tana a un onset, mai onsa podria reyalizar una enrestida y nunca no “zebando-se” si no, muit contrariamen, una enrestida intimidatoria con l´unica fin d´alexar os posibles periglos ta la cría; as onsas son mais amantismas d´os suyos chiquez, pero no tos ne faigaz os cagazas, que no ferá o morro cló!!

¿Qué suzedió, allora?
O chuebes, de meyodiyas, bi eba una cuadrilla de 5 cazataires en resaque a o chabalí en a montaña de Portet, en a redolada d´a bal d´Arán, en o Pireneu catalán. Os cazataires yeran abisaus de que por ixa zona se mobeban una onsa y as suyas dos crietas ya practicamen independizaus de l´atro año (clamaus Polem y Bambou) por o cual deberían aber ebitau dita redolada, no por o periglo que ta els podría representar l´onsa, ¡qué ba!, sino por o periglo que podesen representar els ta l´onsa, t´o proyecto de reintroduczion de l´onso en o Pireneu y a conserbazión d´a fauna silbestre.

¿Qué suzede en un resaque?
Estrapaluzio de cans y bozerio umán, o que ba emparetando a l´onsa dende toz os puestos, igual como a cualsiquier atra “pieza” de caza. Y bi ha un riesgo granizo ta l´onsa y os suyos fillez porque os cazataires pueden:

1º) Confundir fazilmen a l´onso con o chabalí, como pasa muitas begadas.
2º) Fer como que s´han trafucau, como pasa muitas begadas.
3º) Disparar “a bocajarro”, sin mirar-se a qué, como lo demuestra lo feito de que son capables de matar a su propio pai, fillo u amigo en mober-se dezaga d´un abrizolal. Como pasa muitismas bezes.

L´onsa, que se rebello tranquila, minchando por o mon como cualsiquier diya, en un inte en o qu´amenistaba prezisamen muita tranquilidat ta ir-se-ne á l´onsera á ibernar bien minchada, se troba de botiboleyo con l´estrapaluzio d´ombres y cans estricallando-le lo maitin.

S´amaga como buenamen puet. Os cans a ban acosando china chaneta. En un inte dau, un d´os cazataires plega con un can, escopeta en a man, dica o puesto an ye l´onsa, y dica o punto d´obligar-la a un “cara a cara” con l´ombre, a o que, a buen seguro, ya temeba. Brenca d´o que asti suzedio puet estar agora contrimostrau feazientemen. O que diz o cazataire, chubilau de 72 años, ye que o can fuyo y que él pretó a chilar y a chesticular ta espantar-la y ella l´enristió.

Ziertamen, as feridas que presenta son muit leus. Ye posible que, como diz el, l´onsa remanise queda dica que él dezidio chilar, alabez podio amedrantar-se y reyalizar una enrestida intimidatoria, tras o cual, l´ombre cayó. D´aqui entaban esiste confusion pues unas fuens dizen que se le disparo a escopeta y atras que disparó dos tiros a l´aire t´amedrantar a l´onsa.

Una onsa acosada por cans y chilos, amedrantada, emparetada, preñada y con fillez que no sabemos guaire bien que grau d´independenzia tienen. ¿Qué puet fer cuan ya tien a o cazataire denzima? Isto suzede arredol de 20 bezes a l´año con chabalis pero no trasziende encara que á soben as feridas son de considerazion.

Y ye que s´ha quiesto amedrantar a la poblazion aprofitando a conyuntura ta asinas dar un trucazo fortal a o programa de reintroduczion de l´onso en o Pirineu. Y ta ixo s´han emplegau muitismas arguzias. S´ha dito que “cal dar grazias a que o cazataire yera armau porque si ese estau un pastor u bel buscador de fungos, posiblemen estarbanos penando atra cosa”. Istas afirmazions insustanzials son tan apresuradas como atrebidas. De no aber-se dau as zircunstanzias que se dion aquer maitin desafortunau, nunca no s´ese produziu la trobada y l´onsa tampoco abria estau estresada por l´acoso.

Paradoxicamen, os cazataires ban en resaque e imbaden o territorio bital y de pleno dreito d´atras espezies, dispuestos a matar, pero no almiten rispuestas de esfensa bital d´a fauna ostigada que reaziona desesperadamen.

1 comentario:

Choben dijo...

3º) Disparar “a bocajarro”, sin mirar-se a qué, como lo demuestra lo feito de que son capables de matar a su propio pai, fillo u amigo en mober-se dezaga d´un abrizolal. Como pasa muitismas bezes.

Y sino que le'n digan a o rei, y a o suyo lolo, que os dos matón a os suyos chirmans en "aczidens de caza"... me demando yo, irían zorros os chirmans? Porque ya sabemos d'afizions a cazar d'onsos zorros.

Si antis a persona disfrutaba a trabiés d'o sufrimiento d'atras personas (gladiadors...), agora ixo pareix bella cosa bien mala, pero, ¿y o sufrimiento animal? Cuento que ye menester un cambio de cultura en iste sentiu, porque os exemplos en son muitos: isto, toros... por no charrar o que se fa en os lugars a crabetas, obellas, mixins...
Manimenos que encara que siga un prozeso lento, a la fin o resultau será bueno y tot isto s'acotolará.